Seneste nyt

Kan vi vælge den nemmeste handling?

Islamiske principper anvendes ofte som undskyldning for ikke at udføre forpligtelser

Konceptet om, at الدين يسر ”Ad-Deenu Yusr” eller ”Islam er nem”, er et af mange misforståede koncepter, som er udspredt i Ummah i dag. Ja det er rigtigt, at princippet يسروا و لا تعسروا ”Yassiroo wa laa tu’assiroo”, dvs. ”Gør tingene nemme og lad vær med at gøre dem besværlige”, er et gyldigt Islamisk princip, men vi skal være påpasselige, og iværksætte det i den rette sammenhæng (kontekst). I dag finder vi mange mennesker, som applikerer dette princip på ukorrekt vis. For eksempel er der mange i dag, som citerer det ovenstående Islamiske princip som undskyldning, for ikke at udføre deres islamiske pligter (f.eks. faste, salah, at bære da’awa osv.)

Som oprigtige Muslimer er det nødvendigt, at vi forstår Profetens (saaws) Hadith korrekt, og i rette kontekst. Sendebudet Muhammed (saaws) sagde: يسروا و لا تعسروا eller ”Indenfor enhver mubaah, i enhver valgfri sag, så gør det simpelt, og lad vær med at gøre det kompliceret.” 

For eksempel hvis vi vil arrangere et møde med en anden Muslim og der er en uenighed om hvad tid vi skal mødes; jeg foreslår for eksempel at vi mødes klokken 20, mens den anden Muslim hellere vil mødes klokken 21; begge tidspunkter er mubaah (tilladte) for os at mødes ifølge Shari’ah, så derfor bør vi tage det tidspunkt, som er nemmest. Fordi begge tidspunkter er tilladte.

På samme måde kan det være vi står og skal vælge mellem, enten at drikke mælk eller appelsinjuice. Vi spørger, hvad er nemmest at udføre? Mælk eller appelsinjuice? Det der er nemmest at udføre, så drikker vi det. Dette er den korrekte applikation af ”Yassiroo wa laa tu’assiroo”.

Altså kan vi se, at det Islamiske princip ”Islam er nem” i virkeligheden kun foregår indenfor det område, som Lovgiveren Allah (swt) har tilladt os et valg ifølge Shari’ah. Og dette er indenfor mubaah anliggender.

Så vi kan ikke sige, hvad skal vi drikke? Mælk eller alkohol? Alkohol er billigere end mælk, altså fordi ”Islam er nem”, så vil vi drikke alkohol!

Kære brødre og søstre, jeg håber eksemplerne jeg har fremlagt ovenfor giver os mulighed for se at problemet ved at applikere dette Islamiske princip i den forkerte kontekst. Dette er meget farligt. Og desværre oplever vi dette princip blive applikeret forkert af såkaldte muftier og retslærde i den Muslimske Ummah.

En anden fejlapplikation af dette Shar’i princip sker i tilfældet med ”begravelse af den afdøde”. Mange såkaldte ’Ulema (specielt i Vesten) har sagt, at fordi ”Islam er nem”, så er det tilladt at begrave den afdøde Muslim sammen med ikke-muslimske afdøde på samme gravplads. Fordi det er nemmest at gøre det, frem for at transportere liget til Muslimske lande, eller at begrave dem på Muslimske gravpladser osv.! Dette er en katastrofe!! Så sletter dette princip de Ahkaam i Islam, som siger at den Muslimske afdøde IKKE skal begraves ved siden af den ikke-muslimske afdøde.

Endelig kan det være I spørger, hvor er Hadithen, som beviser, at Shar’i princippet kun kan anvendes, når man står med et valg mellem to mubaah anliggender. Den lyder: ما خيرت بين أمرين إلا وخترت أيسر هما eller ”Når jeg er blevet givet ’ikhtiyaar’ eller ’et valg’ mellem to ting, så vælger jeg den nemmeste”.

Det er ”Yassiroo wa laa tu’assiroo”. Vælg ikke det svære valg, når du har fået det nemme. Hvis noget er tilladt, så er det tilladt. Hvis noget ikke er tilladt, dvs. haraam, så er det haraam. Vi skal bruge princippet ”Islam er nem” på korrekt vis.

Så vi ønsker ikke, at folk skal have det svært, men det betyder ikke, at vi skal ændre Allahs (swt) Ahkaam.

Se også

Abu Hanifa om vigtigheden af partimæssigt arbejde

Abu Hanifa(rah) havde en stærk holdning om nødvendigheden af det partimæssige arbejde for at påbyde …